2019

Yoga i hemmet

Kan man yoga hemma utan att ta sig till ett lärarlett pass i en yogastudio? Absolut, det finns många som yogar själva hemma. Ofta är de som har fått in en sådan rutin relativt vana yogautövare, men det går självklart att yoga själv som nybörjare också. Det finns nämligen många guider på Internet att tillgå, tex här. Alldeles i början är det emellertid klokt att gå på någon “prova-på”-kurs för att få en bra grund och särskilt som yoga är så fysiskt och inte bara ren meditation. Yoga upplevs ofta som mycket meditativt och det är just denna positiva effekt av yogans fysiska aktivitet som de flesta vill uppnå. Kravet på andning, rätt position och mentalt fokus på det man gör medför just ett särskilt lugn inombords och ökar ens förmåga till att kunna fokusera. Yoga är helt enkelt en slags anti-stress-medicin.

Hitta en särskild plats

Det första steget är att hitta en bra plats att yoga på. Det kan vara ett avskilt rum, en vrå, ute på altanen eller på balkongen. Det viktigaste är att platsen är någorlunda städad, så att man inte börjar titta på allt stök. Det andra är att platsen ska vara tillräckligt stor för att kunna sträcka ut kroppen i alla möjliga yogaställningar och rörelser. Gör sedan gärna platsen lite mysig med exempelvis gröna växter och ett par doftljus.

Stäng av mobilen

Stäng av mobilen

Steg två är att stänga av all elektronik som tar för mycket fokus, framför allt mobiltelefonen. Online-instruktioner kan man följa på en dator eller surfplatta, men vill man ändå följa yoga-instruktioner via mobilen så bör man åtminstone stänga av samtalsfunktionen. Under yogan bör man nämligen vara helt fokuserad på yogan, för då blir resultatet bättre. Man får ett lugnt och balanserat sinne samt en starkare och smidigare kropp.

Lyssna på din kropp

Är du inte en van yogautövare och vill ändå utvecklas på hemmaplan genom internetkurser, så bör man ta det varsamt. Just på grund av att man inte har en lärare bredvid som visar exakt hur man ska positionera sig, så kan nya, avancerade rörelser ändå bli fel eller helt enkelt kännas för svåra. Upplever man detta, så bör man avvakta med just den/de rörelsen/rörelserna tills någon kan visa och hjälpa en. Det finns många olika slags yoga och viss yoga är mer fysiskt krävande än andra och kan även ge träningsvärk för den ovane utövaren.

Yoga regelbundet

Som med så mycket annat får man in rutinerna bättre genom att träna en kort stund ofta än att göra långa yogapass väldigt sällan. Om man är nybörjare så kan tio minuter var eller varannan dag räcka. På yogobe.com kan man bli gratismedlem och få tillgång till massor av instruktionsvideon som nybörjare.

Yoga regelbundet

Savasana är en slags avslutning på yoga som “knyter ihop säcken”. Om man är ovan och inte heller har så mycket tid kan det kännas frestande att strunta i savasanan. Rådet är att ändå alltid göra savasana eftersom den är så värdefull för hela upplevelsen av yogapasset. Det är vid detta tillfälle som man samlar alla intryck från passet och det ger ett inre lugn.

Du kanske också gillar