2019

Mindfulnessövningar för att minska och motverka stress

Mindfullness ä ren avslappningsteknik som man kan använda för att minska på stress och ångest. Eftersom vår hjärna inte har möjligheten att skilja på tänkt och verklig stress, sätter kroppen igång fysiska stressreaktioner när vi oroar oss, mer eller mindre, för något. Det är av den anledningen som tankar på att det är för mycket på jobbet bli en lika stor belastning för kroppen som det är att faktiskt vara stressed I sitt arbete. För att minska oron som uppstår vid långvarig stress och som gör att kroppen inte hinner med att återhämta sig, kan man göra olika mindfulnessövningar för att dra uppmärksamheten till något annat.

Mindfulness har varit känt i tusentals år och handlar om att befinna sig i nuet. Det innebär att man är uppmärksam på det som sker i varje ögonblick men utan att döma eller värdera det som sker. Metoden är enkel, även om det krävs lite träning för att behärska den, och kan genomföras av alla i princip när och var som helst. För att lära sig att flytta och bibehålla tankarna i nuet kan det behövas lite träning. Här kommer några enkla övningar som hjälper dig att minska stress och förbättra återhämtningen.

Övningar för närvaro i vardagslivet


En av de allra enklaste övningarna man kan göra är att flytta sin uppmärksamhet till det som händer i nuet, är att äta en valfri frukt.

  • Håll frukten i den ena eller bägge händerna och betrakta fruktens färg och form. Känn hur ytan känns mot handflatorna och fingararna.
  • Lukta på frukten och dra in aromen i näsan
  • Ta ett bett och tugga biten långsamt. Känn efter hur den känns i munnen och vilka smaker som du känner. Hur känns det i kroppen när du sväljer?
  • Lägg känslorna, smakern och konsitensen på minnet som om du skulle beskriva dem får någon som aldrig har ätit frukten.
  • Gillar du inte frukt? Prova med en bit choklad, ett russin, mandel eller något annat.

Andningsövningar som främjar avslappning

Vid tillfällen när oro och stressframkallande tankar tar över kan det vara svårt att bli av med dem. Andningsövningar är en metod som har använts bade länge och framgångsrikt för att dra ner på tempot och återfå lugnet för att kunna distansiera sig från tankar som skapar oro och ångest. Här är en enkel övning att börja med:

  • Sätt dig på en stol, pall eller en kudde på golvet. Sträck på dig så att ryggen blir rak.
  • Fokusera på din andning genom att lyssna på varje enskilt andetag
  • Känn efter i kroppen och försök hitta var du har andningen. Många av oss andas ytligt istället för att använda magmusklerna och dra ner luften i botten av lungorna. Ta djupa andetag in genom näsan och släpp långsamt ut luften genom munnen.
  • Försök att släppa alla tankar men om de dyker upp, acceptera att de är där men släpp dem och flytta tillbaka koncentrationen till andningen igen.

Genom att göra mindfulness- och andningsövningar regelbundet hjälper du kroppen med den återhämtning som är livsviktig för att inte drabbas av allvarliga stressproblem som till exempel panikångest eller utmattningsdepression.

Andningsövningar som främjar avslappning

 

Du kanske också gillar