2019

Min egen personliga väg till att må bättre

Min egen personliga väg till att må bättre

Dagens samhälle innebär en ganska stor belastning på våra kroppar och hjärna med en massa saker som behöver göras hela tiden i skolan, arbetet eller i familjelivet och det är lätt att glömma bort sig själv i all denna stress. En annan aspekt är dagens högteknologiska samhälle med tillgång till en massa information hela tiden som tröttnar ut vår hjärna och när det blir för mycket protesterar kroppen med ont i muskler och huvud och jag tänkte dela med mig av en del tips som hjälpt mig inom många områden.

När jag gick på högstadiet gav en lärare mig tips på en del avslappningsövningar eftersom han antagligen tyckte att jag var alldeles för ofta stressad eller att jag hade problem med koncentrationen. Dessa övningar handlade i stort om lära sig känna sin egen kropp genom andningsövningar där jag la mig på rygg och andades in och ut långsamt. När jag låg på rygg gick jag igenom hela kroppen genom att spänna olika muskeldelar under inandningen för att sen släppa på spänningen när jag andades ut, på detta sätt lärde mig skillnaden mellan en avslappnad muskel och en spänd muskel. Dessa övningar gjorde jag under cirka 30 minuter och i början var det svårt att känna skillnader men efter ett tag så märkte jag när jag lyfte upp och ner på axlarna när jag låg hur en värme spreds sig i kroppen eller när jag drog in och ut magen samma sak, en viktig sak som jag upptäckte var vilka skillnader det gjorde i kroppen när jag andas med magen eller med bröstet, andningen med magen gör i alla fall mig mer avslappnad inte bara omkring magen utan över hela kroppen. Jag lärde mig under dessa övningar även att när jag blev varm i kroppen så blev min blodcirkulation bättre vilket även det gjorde att jag blev inte bara mer avslappnad utan även mer koncentrerad då blodflödet nådde hjärnan lättare. Jag fick även lära mig med hjälp av visualisering skapa bilder av mitt drömställe där jag kunde koppla av och titta på saker som gör mig glad eller helt enkelt som får mig att må bra. Under dessa andningsövningar kändes det som kropp föll i djupare och djupare sömn men jag var fullt medveten om mina tankar och känslor under andningen in och ut, om ni provar själva så märker ni kanske samma saker men glöm inte bort att om ni provar så är det viktigt att på slutet börja andas lite snabbare för att väcka upp kroppen igen.

Visualisering

Visualisering

Ni har kanske tittat på sport ibland på tv och då kan ni få se hur till exempel en slalomåkare står innan starten och blundar med ögonen och armarna rör sig till vänster och höger. Detta är visualisering då han åker igenom hela banan i sitt huvud på bästa tänkbara sätt, det finns forskare som undersökt om detta har någon effekt på prestationen om man sysslar med det. Svaret är ja då undersökningen påvisade att om man regelbundet utför dessa övningar så gör man ett bättre beslut och med tiden görs även beslutet snabbare. När jag idrottade aktivt på hög nivå så använde jag mig av denna teknik med goda resultat men har också upptäckt att detta går att använda i det vanliga livet med arbete, familj och vänner. Ett exempel kan vara inför en intervju för ett nytt arbete eller inför ett viktigt tal framför många människor då jag kan använda denna teknik och i förväg gå igenom vad jag vill framhäva, ju fler gånger jag upprepar det innan desto mindre nervös och osäker har jag sedan varit under dessa möten vilket bara är bra för stressnivån.

Avslappningsövningar, meditation och fysisk träning är bara några av alla möjligheter att få kroppen och hjärnan att må lite bättre och det bästa är hitta något som man själv tycker känns bra och är roligt att genomföra annars blir det lätt hänt att man ’glömmer’ bort det. Själv gör jag en blandning av allt detta utifrån hur mitt behov är för tillfället, det kan räcka med att jag går på en långpromenad ute i naturen eller så kan jag lyssna på bra musik på Spotify eller så kan jag koppla av med några roliga spel på King eller Pokerstarscasino. Listan med saker man kan göra är oändlig lång men det viktigaste är nog att hitta tiden till att göra vissa av dessa aktiviteter för att må bra och att det kan vara svårt att hitta just denna tid vet nog alla som har barn men att prioritera en liten del av sin tid till att ta hand om sin egen kropp och själ är enligt mig ett av dom viktigaste val man kan göra i denna tid full av stress och oro som speglar våra vardagliga liv.

Du kanske också gillar