2018

Lär dig meditera

Har du länge varit sugen på att börja meditera, men tycker att det verkar svårt? Känns det som att alla andra är så lugna och sansade i din omgivning, och kan sitta stilla i långa perioder utan problem? Att lära sig meditera är en process och det kan ta lång tid att nå de där timmarna av lugn och fokus som det känns som alla andra klarar av. Det du ska ha i åtanke när du börjar meditera är att du inte behöver göra det särskilt länge för att det ska ge resultat. Faktum är att så lite som tjugo minuter om dagen, så länge du gör det regelbundet, har goda effekter på både kropp och själ! Din hjärna hinner processa mycket information på bara några minuter, så att hjälpa den varva ned i dessa processer gör stor skillnad i längden. Resultaten av meditation har studerats av forskare, världen över, och effekterna är goda för alla typer av människor. För att komma igång med meditationen kan man ibland behöva lite hjälp, men kom ihåg att lägga ribban lågt de första gångerna!

Ta hjälp av en yttre röst

Om du själv känner att det är svårt att veta vad man ska göra när man mediterar finns det nu mängder med appar och ljudspår som kan guida dig genom olika typer av meditationer. De kan sträcka sig från tio korta minuter till timlånga sessioner där du bara hör din guide då och då. Du kan också läsa en bok eller instruktioner på nätet som du kan ha i åtanke, eller så kan du helt enkelt dyka in och gå en kurs i meditation! Om du vill testa på egen hand är en audioguide att rekommendera. Lyssna först igenom några olika så att du känner dig bekväm med rösten eller dialekten, bakgrundsljudet och tonerna. Det är viktigt att du inte hakar upp dig på någon detalj som du inte tycker om, vilket är lätt hänt om man sätter sig ned för att meditera i ett stressat tillstånd. Gör sedan plats och tid. Avsätt gärna en halvtimme, även om du bara tänkt meditera i tio minuter för att kunna lugna sinnet innan. Sätt telefonen på flygplansläge och se till att det är tyst och lugnt omkring dig. Var helst inomhus de första gångerna du mediterar för att inte tappa fokus.

Steg för steg

Steg för steg

När du hittat din lugna plats, din guide och tagit dig igenom de där första, inledande meditationerna kommer du direkt märka fördelarna. Du kommer förhoppningsvis känna dig lugnare under längre perioder, kanske känns jobbet och vardagen lite lättare när du vet att du kan stilla sinnet och meditera en stund. Efter att du hittat en rutin som fungerar för dig, kanske på morgonen för att starta dagen, eller på kvällen för att smälta alla intryck och varva ned, eller mitt under dagen för att hämta energi, kan du successivt utöka din meditationstid. Öka med ett par minuter åt gången, med någon veckas mellanrum, men se till att du inte börjar tycka att meditationen blir ett måste som stjäl din tid. Du kommer säkert att uppleva de många fördelarna inom en kort period vilket motiverar dig till att fortsätta. Kom ihåg att börja i liten skala och lära dig tekniken först!

Du kanske också gillar