2019

Fördelar med yoga

Det finns en hel drös av olika sorters yogaformer och det är en populär tränings och även meditationsform. Bara i Sverige brukar man säga att det finns omkring en miljon yoga utövare, men ingen vet riktigt säkert det exakta antalet då det är svårt att få fram statistik på antalet utövare. Men i takt med att trenden och intresset med yoga har växt även i västvärlden så har också fler olika sorters yogaformer introducerats.

Några av de allra populäraste yogaformerna

  • Ashtanga yoga, inget för dig som nybörjare, men är populär hos dem som har använt sig av yoga under ett längre tag. Yogaformen innebär snabba och fysiska ställningar i en viss ordning.

●     Ayurvedayoga, är en yogaform som utgår ifrån den ayurvediska läran och fokuserar på obalanser i kroppen och på årstider. Ett ayurveda yoga pass startar med en solhälsning och varvas därefter med långsamma och mindre fysiska övningar till snabba och mer fysiska.

En annan populär men en lite annorlunda yogaform är

  • Bikramyogan som utförs i 40 graders värme. Det är en relativt fysisk träningsform och bygger på 26 stycken olika ställningar. Syftet med värmen är man renar kroppen genom att svettas.

Vetenskapliga fördelar

Det finns många fördelar med yoga och många är också vetenskapligt bevisade. Nedan listar vi 5 olika fördelar med att utöva yoga i olika former.

Vetenskapliga fördelar
  • minskat högt blodtryck, genom att utöva yoga så skapas en lugnare effekt i kroppen, detta i sin tur får blodkärlen i kroppen att slappna av, vilket bidrar till att blodtrycket minskar och flödet av blod till hjärtat ökar.

En annan fördel är att yoga kan användas som

  • smärtlindring vid nack och ländryggsvärk. Muskelavslappnande medicin ges till patienter med värk men genom att använda sig av yoga spänner man musklerna för att sedan slappna av genom in och utandningen. Genom att slappna av i musklerna kan värken i både nacke och i ländrygg släppa.
  • Stresslindring, att yoga kan minska stress hos utövare är ingen överraskning och många som har stängt dörren efter ett yogapass känner att de kan ta världen med storm. Genom att använda sig av yoga minskar man stressnivåerna i kroppen och bland annat har man sett en stor minskning av stresshormonet kortisol.
  • Ökad rörlighet, genom att vi idag sitter stilla mer än någonsin är vi också stelare i kroppen vilket bland annat kan orsaka smärta i höfter och andra leder. Yogan kan relativt kvickt öka på rörligheten och genom att öka vår rörlighet har till och med även patienter med konstaterad fibromyalgi blivit friskförklarade. 
  • Muskelbygge, yoga är inte bara mysigt och avslappnande utan det är också en träningsform. Genom att träna yoga en eller flera gånger i veckan får du starkare kropp och större muskler.

Sist men inte minst så är förutom alla hälsofördelar, en av de största fördelarna att du kan:

Träna varsomhelst
  • Träna varsomhelst, du behöver inga dyra träningsskor, inga speciella kläder, möjligen en yogamatta men du kan också klara dig med en gammal handduk.  Yoga kan tränas överallt och varsomhelst vilket gör det avsevärt mycket enklare att få till ett pass vart du än befinner dig, det finns helt enkelt inga ursäkter längre för att inte kunna träna.

Du kanske också gillar